maandag 19 augustus 2013

19 aug, 2013 Lugo - San Roman da Retorta


                                                       Ger verlaat Lugo !!


Hij heeft zich een stukje verlopen en krijgt daardoor een blik op de Romeinse brug, die hij eigenlijk moet oversteken. Terug dus maar.


 
Daar is hij dan. in de gids van Ger stond hij nog afgebeeld met een verkeersweg erover en een lelijke afscheiding erlangs. Lugo is aan het restaureren geslagen en heeft de oude rivieroversteek in oude glorie teruggebracht. 
 
 
 
In de rivier waaieren de witte bloemetjes in de stroom.
 
 
 
 Soms zijn de camino paaltjes bijzonder uitgevoerd.
 
 
 
Wat Ger zoal ziet... 
 
 
 
 Nazomer
  
 

De dorpjes waar de pelgrim doortrekt. Ze lijken verlaten en veel huizen zijn dat ook. Maar er wonen toch echt nog mensen in deze grijze huisjes.



 Een oude Romeinse weg.
 
 
 
 
                                     Ik ben 's ochtends in Lugo gebleven om te bloggen.



Daarna ben ik op weg gegaan om Santa Eulalia te bezoeken. Eerst kwam ik in Burgo do San Vincente terecht, waar dit bijzondere kerkje uit granieten steen stond te blikkeren in de zon.
De klokketoren  was wel apart. Het kerkje is uit de 18e eeuw.












De weg naar Sante Eulalia was heel landelijk. Veel met stenen omgeven landjes. Soms wei, soms grasland, soms korenveldje, soms mais, maar altijd met knoesten van bomen.




In Santa Eulalia trof ik deze charmante horrero aan.


Aanpalend aan dit kerkje was in 1926 een bijzondere vondst gedaan. Een gebouwtje, waarvan de functie niet duidelijk was. Men heeft een tempel genoemd. Binnen zouden fresco's te zien zijn van vogels en bladeren. Laat het nu op maandag, ja, ik had het kunnen denken, gesloten zijn. Ik was teleurgesteld.


 
 
 Het bleek dat ik op de route zat. Maar ik zag ook dat ik geen bereik had. Ik kwam in het kleinste gehucht van vandaag aan en besloot daar maar op Ger te wachten. Dit was het eindpunt van hem vandaag. De auto parkerend zag ik uit de bar ( het kleinste gehucht heeft een bar ) iemand zwaaien. Ger. Hij zat na 22 km aan een cerbeza.
 
 
 
                  Het kleinste gehucht is een Romaans kerkje rijk. Uiteraard gesloten. 
 
 
\
De Romeinen hebben er ook een mijlpaal geplaatst. Al is dit een kopie. De orginele staat in een museum.


 
Op weg naar de camping zagen we nog een kerkje met een mooie afbeelding boven de ingang.

2 opmerkingen:

  1. Jullie zijn er bijna,de sprookjesreis komt tot het eind.Wat een belevenis !En we hebben allemaal mee kunnen genieten dankzij de blog van Marlies.
    Wij genieten van het mooie zomerweer in een leeg Nederland (tussen de klussen door).
    Geniet van het laatste stukje weg.
    Liefs,Roger en Anke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, nog twee dagen en dan is Santiago bereikt.
      Ondanks dat de omgeving hier schitterend is, is het sprookjesachtige er een beetje af. Vandaag is Ger aangekomen op een plaats waar alle routes bij elkaar komen. Wat een drukte!
      We hopen op weg naar Finisterre weer wat rust te krijgen.
      Succes met de klussen. Loopt het naar wens?
      Liefs,

      Verwijderen