maandag 27 mei 2013

26 mei 2013 Charenton - Loye-sur-Arnon

Terwijl de kerkgangers hun zondagsmis gingen volgen, is Ger gestart bij de kerk van Charenton.
                                                                     
Ik ben naar de Abdij van Noirlac gereden.
In 1150 werd met de bouw begonnen.
Het was een Cisterciënzer klooster met monniken en lekenbroeders.
Dit is een van de zijbeuken.
Prachtig, die soberheid.


















De ingang van de abdijkerk.
De blik van achter in de kerk naar het priesterkoor
was schitterend.
Begrijpelijk, maar heel jammer, werd de kerk ook gebruikt voor culturele doeleinden. Er stond een groot podium en een enorme stellage voor belichting.



















De slaapzaal voor de lekenbroeders kreeg veel later een prachtige constructie, toen de lekenbroeders 
verdreven waren door de abten.
De abten hadden het vruchtgebruik van de beneficie en hun leven had in de 16e eeuw niets meer te maken met het religieuze .


















In de 18e eeuw installeerden de monniken zich na gedane arbeid in comfortabele cellen.
De kamers bevonden zich in aan deze gang, waar een hedendaagse kunstenaar hemden had opgehangen.
Steeds van een andere stof,die tevens vleugels van vogels voorstellen.






In de tuin staan eeuwenoude lindebomen.
Fantastisch !
Er was een boom, waarbij ik met moeite de breedte kon pakken als ik er met gestrekte armen tegenaan ging staan.
Lezend over de geschiedenis van de monniken in latere tijden, kreeg ik een goed gevoel bij de aanblik van deze pracht. Dit is tenminste puur en eerlijk.












Ik kon geen keuze maken, al heb ik me nog maar beperkt tot vier afbeeldingen van de reuzen.








Na de stilte en de soberheid van de Abdij ben ik via een dalletje naar Hérisson gereden. En middeleeuws stadje aan de rivier de Aumence.












De resten van het kasteel en de Aumance, zoals alle rivieren tegenwoordig hoog en bruin van kleur.



                                                Vroeger kwam je Hérisson zó binnen.



Een laatste blik op de oudheid.



Ger heeft zijn dag goed doorgebracht met tippelen. Hij zag een op het moment veel gebruikt waarschuwingsbord ; overstroming.


de route voerde langs het Canal de Berry.



De roosjes heb ik vandaag ook gezien, maar dan in het rood.
Ze geurden heerlijk.



Qu 'est- ce que c'est ?



Saint-Amand-Montrond


Zien we deze nog geel worden?



Ger klaagt altijd dat hij geen bank vindt. Nu had hij er een, midden in het bos.


In Lorny sur Arnon heb ik Ger opgewacht om hem weer mee naar huis te nemen.
Hij heeft 28 km gewandeld.

5 opmerkingen:

  1. Hallo jongelui,
    Zit er condense in je fototoestel? Ik zie geen foto's.
    Ik mis een foto van bijv. een vreemd plantje.Opschieten want binnen een maaand zijn de orchideeen weg.
    Succes en houd vol. Nog 400000 schreden en jullie zijn er.Dwars door Europa gelopen. Een prsetatie die je nooit meer vergeet. 's Nachts gillend wakker worden als je droomt over de doortocht in een sneeuwstorm door de Piereneeen ( Pyrenee-en) met een trema, terwij lhongerrige wolven achter je aan zitten en de laatste beer je opwacht in de bocht van het ravijn.
    Groeten en succes, het weer wordt vanaf vandaag beter. Jullie gaan de zomer in.
    Jos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Te weinig internetverbinding gehad. Nu weer volop aan het bijwerken.
    Vertel je Kyona ook dit soort griezelverhalen. Beetje de genen van Opa Ger.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kyona gelooft nog in sprookjes over elfjes etc.De wolf met de 7 geitjes vindt zij griezelig. En maar uitleggen dat wolven in Nderland niet bestaan.De laatste is in 18?? geschoten bij Schinveld.En als je opmerkingen hebt dan heb ik er ook een . Arron is Arnon. Flauw he.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jongelui, succes en maak foto's van complete bloemen met blad erbij. Zo is het geen doen. Ik weet het wel (verwaand) maar het is lastig.

    Welnu, de paarsige klodder in het bos tussen het klimop is of de Schubwortel, maar die is verdwenen uit Nederland, ook op de Vaalserberg. Lathraea clandestina. Of het is de Kleine Schubwortel die ik wel eens bij Praag gevonden heb. Komt en kwam nooit in Nederland voor. Lathraea squamaria.
    Het roosje is de Rosa glauca, de bergroos.
    De salie is de veldsalie, Salvia pratensis en hiervan is de hemelsblauwe variant zeer zeldzaam. Bijna weg uit Nederland.
    De echte koekoeksbloem, Lychnis flos-cuculi.
    Le trèfle pourpre, of wel de Trifolium purpureum. Deze is ooit massaal ingezaaid op de steenberg toen de mijn dicht was en alles daar werd ge-egaliseer. Ik noemde dat Franse klaver.Deed men voor de stikstof in de wortelknolletjes. Ook is er toen wilde peen gezaaid en twee jaar later een invasie van Koneginnepages.
    Het derde exemplaar is lastiger zonder blad. Ik denk de purperorchis. Een echte orchis, orchidee.Orchis pupurea, uitgestorven in Nederland.Ruikt naar cumarine.
    Luister, jullie moeten niet elke rochel op straat fotograferen en dan aan mij vragen wat het is.
    Wel is het zo dat als er ergens zeldzame planten groeien en er biologen komen kijken het plantje meteen daarna verdwenen is.
    Dus plantje met bloem en blad fotograferen.
    En van kiemplantjes weet ik wel iets maar dan moet ik ze fijnwrijven en ruiken. Succes. En als de mais nog te laag is kruip je in je regenpak in de berm of bosrand. Let wel op wespennesten, maar gelukkig komen die pas over enkele weken.
    Zet 'm op Dit is de mooiste tijd van het jaar. Alles bloeit.



    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk dat de kiemplanten zonnebloemen zijn

    BeantwoordenVerwijderen