donderdag 8 juni 2023

Dinsdag 6 juni Verjaardag

Vandaag wordt ik 74 jaar. Omdat de weervoorspelling niet zo best is, besluiten we het dicht bij huis te vieren. 
Ik heb een tafeltje gereserveerd voor de lunch. We gaan met de bus. Dan kunnen we een glas wijn drinken bij het eten. Bovendien hoeven we dan de auto niet te parkeren. 

Het is erg warm als we om 11 uur vertrekken.
Als we even later uit de bus stappen, vallen de eerste druppels, snel gevolg door vele soortgenoten.
We vluchten eerst onder de smalle Porte Giovanni.
De paraplu biedt nauwelijks uitkomst voor dit watergeweld. Binnen de kortste keren zijn mijn broekspijpen tot aan de knieën doornat.  Er is daar ook geen gelegenheid ergens naar binnen te gaan.
De stoet verzopen toeristen die voorbij komen, zou een film waard zijn. Een paar meter verderop ontdekken we de ingang van een martelmuseum. Daar staan we droog. De kassamedewerkster kijkt ons aan met een blik van blijf daar maar lekker staan. Na ruim 3 kwartier stopt het langzaam en we nemen op een terras verderop onder grote parasols een cappuccino. Vooral omdat een sanitaire stop nodig is.



Langzaam wandelen we naar restaurant Dulcisinfundo, waar we ook met Gemma hebben gegeten. Het straat waar het restaurantje ligt, biedt uitzicht op de plek waar we wonen. De regenlucht trekt weg.



Ger start met een Crostini con paté Toscano e fettunta.
Het smaakt hem goed.

Ik kies voor de Sformatino di lattuga e piselli su fonduta di parmigiano e scaglie di rapa rossi.
Heerlijk!













Pappardelle al cinghiale.

















 Voor de jarige Arista di maiale del Granduca.



















Ger neemt de pannacotta met de zelfgeteelde safraan en aardbeiensaus. Omdat ik dat al had geproefd, koos ik voor de Tiramisu.



Zoekplaatje. De jarige zit op de trappen voor de Collegiata Santa Maria Assunta, die we van binnen gaan bekijken.


 
                                            In 1198 ingewijd door Paus Eugenius III






 Alle wanden zijn bedekt met fresco's. De linkerwand fresco's over het Oude Testament uit 1367 van Bartolo de Fredi. de rechterwand fresco's over het Nieuwe Testament uit 1333-1341 van Lippo Memmi.















                                                          Mooi stukje vloer









Naast de Collegiata staat het Museo d'Arte Sacra, dat we ook met een bezoek vereren. We worden verwelkomd door deze mannekes uit de 12e eeuw.


      De dood van Christus bijgestaan door de engelen uit 13e eeuw.


   Niet alles is hier stokoud. Dit bronzen beeldje is van Giovanni Magenti uit 1937.




Marmer onderdeel van een graftombe uit de 15e eeuw.
 


                                             Beeld van albast uit 16e eeuw.



                                     Een cherubijn van Benedetto da Maiano uit 1475.



                                   Een polychroom houten beeld uit 13e eeuw.









Tegen zessen besluiten we de bus terug te nemen. Bij de bushalte blijkt dat het nog 40 minuten wachten is. Ger besluit te voet te gaan. 






Dag jarige, tot straks. Als na lang wachten het busje aankomt, wil de chauffeur doorrijden, terwijl ik duidelijk klaar sta om in te stappen. Hij kijkt me aan alsof hij wil zeggen, ik vindt het goed voor vandaag. Desnoods gooi ik me voor de bus, denk ik, maar erin zal ik. Hij stopt midden op de weg. Voor de zekerheid vraag ik of hij naar de camping rijdt. Ik stap in!!



Ger op weg naar de camping. Daar aangekomen wil hij koffie zetten. Helaas valt de kan om. In een reflex duwt hij de kan van zich af. Met als gevolg hete koffie over zijn hand. Als ik arriveer, is hij zijn hand aan het koelen.


We sluiten de dag af met een limoncello . Wat een einde van een mooie dag. Hopelijk loopt het goed af met de hand van Ger.

1 opmerking:

  1. Vera Hussaarts11 juni 2023 om 12:09

    Zijn handen zijn altijd het slachtoffer. Pechvogel.

    BeantwoordenVerwijderen