dinsdag 21 mei 2019

2019 05 - 20 Parma


Vrijdagmiddag begon het te regenen. Het is niet meer gestopt tot vandaag maandag.
Dag en nacht door.  Het nu regenachtig. Niet geschikt om te wandelen, maar vanmiddag lijkt het droog genoeg om naar Parma te gaan. We nemen weer het stadsbezoek recept. Fietsen op de auto, naar een buitenwijk rijden en dan per fiets naar het centrum. Ongeveer 2 kilometer. Er is zowaar een soort fietspad.


We stallen onze fietsen op het Piazza Garibaldi  en we gaan te voet naar de Duomo en Battistero.








Het eerst lopen we tegen de Battistero aan. Een achthoekige doopkapel van Veronees marmer, waarvan de bouw startte in 1196.
De vermoedelijke bouwmeester is Antelami.











Het portaal van de Heilige Maagd.

Dit is het portaal dat naar het noorden gericht is en uitkijkt op het Piazza del Duomo.
Het portaal is vernoemd naar de figuur van de gekroonde Maagd, met een bloem en het zegenende
Kind in de lunet erboven. Net eronder verwijst een dubbele golf symbolisch naar de doop. Op de portaalstijlen zijn twee genealogische bomen te zien, die het verhaal van het geslacht van de Messias beschrijven: Jakob, die eindigt met Mozes, die een voorbode is van Christus, en Jesse, van wie Maria, Moeder van Jezus, afstamt. Het fries van de poort architraaf toont de twaalf apostelen. Op de architraaf staat de naam van de "beeldhouwer Benedictus" en de datum van het begin van de bouw, 1196






De buitenkant van de doopkapel is rijkelijk versierd  met beelden en allerlei figuren.
We gaan straks naar binnen.





De Duomo en Battistero





                                                         Het bisschoppelijke paleis



              De in Lombardisch-romaanse stijl gebouwde  kathedraal, die in 1106 werd gewijd.


                                               We vinden het een mooi, sfeervol plein.



                  De marmeren leeuwen hebben ook al een respectabele leeftijd. Ze dateren van 1281.







In de koepel  van de kerk zijn de fresco's gemaakt door Correggio tussen 1526 en 1530. Het thema is Maria Hemelvaart. Maria is omgeven door een draaikolk van engelen.








                 Erg mooi vond ik deze afbeelding van de kruisafname van Antelami uit 1178.
















We steken het plein over  naar het museo Diocesano, waar we een combi kaartje kopen voor het museum en de doopkapel. Vanwege onze speciale leeftijd krijgen we per persoon een euro korting.




   l'Angiolen dal dom. De aartsengel Raphaël, gemaakt in 1248. De goudkoperen engel stond vroeger     op de punt van de klokkentoren.




In het museum bewonderen we voorwerpen ontdekt bij opgravingen.....











en beelden van Antelami die zich vroeger aan de buitenzijde van de doopkapel bevonden.






Een zijstraatje van het Domplein








                                     
                               Nu wordt het tijd om het interieur van de doopkapel te bekijken.
De koepel van de doopkapel werd in het derde decennium van de 13e eeuw met fresco's beschilderd door ambachtslieden uit de Po-regio, beïnvloed door Byzantijnse iconografische modellen.

Het gewelf is verdeeld in zes horizontale concentrische banden: de eerste (vanaf de bodem) toont scènes uit het leven van Abraham; de tweede toont het leven van Johannes de Doper; de derde is de glorieuze Christus met de Maagd en de Doper, omgeven door een processie van profeten en koningen; in de vierde  de apostelen en de evangelisten; in de vijfde  het hemelse Jeruzalem met zijn muren, gevolgd door de hemel met de vaste sterren, en ten slotte de keizer, rood als de kleur van de liefde. De koepel is het belangrijkste deel van de doopkapel en is een bijzonder voorbeeld van een paraplugewelf, met zestien segmenten die zich radiaal uitstrekken vanaf de sluitsteen.





































In het midden van het gebouw staat het grote achthoekige bassin van Verona-marmer, verhoogd op twee treden die eveneens achthoekig van vorm zijn.
Het heeft geen andere sculpturale decoraties dan de delicate contouren van zijn vorm. Het bassin, dat vroeger gevuld werd met water voor de doop door onderdompeling, bevat nog een kleiner bassin in de vorm van een klavertje vier, een symbolische verwijzing naar het kruis.  Het was in dit kleinere bekken dat de celebranten vroeger gedoopt werden.








Prachtig!



                                                Een tweede doopvont uit 14e eeuw.



                 Het altaar met een afbeelding van Johannes de Doper, een Priester en een Leviet.
















We maken nog een ommetje naar de achterkant van de kerk en stuiten dan op de San Giovanni met zijn gevel in barokstijl.






                                                                     San Giovanni
                                                                                                                           






                                            met  ook hier fresco's van Correggio.



                  Dit is de vloer van de kerk. Sommige mensen hebben deze op hun badkamermuur.



                                                     en zo gingen we weer naar buiten.













                                     Terug op Piazza Garibaldi om onze fietsen op te halen.






We zijn in Parma bekend van de ......en de ........







Dit strenge bouwwerk werd  in opdracht van de familie Farnese gebouwd. het werk duurde van 1538 tot 1622.





                    Op het Piazza della Pilotta werd het pelotte spel gespeeld door Spaanse soldaten.



                               Parma is ons goed bevallen. Met dank aan de regenachtige dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten