donderdag 18 mei 2017

2017 - 18 - 05 Breitsouze - col du Haag 22.3 km


Het ziet er naar uit dat het vandaag gaat regenen. We besluiten een gokje te wagen. We rijden naar de route des cretes, waar Ger de alternatieve GR5 oppakt bij Breitsouze. Dat is ongeveer 6 km na Hohneck. Hij wil deze route lopen tot de col du Herrenberg en daar de 5 weer oppikken.
Vanuit Mittlach gaat de 5 door het bos en daar heeft hij even genoeg van gezien.
De variant gaat over open stukken met veel uitzichten.
Op dit punt gaat ook een onverharde weg naar le Kastelberg. De ferme-auberge waar Ger gister is geweest en van daaruit naar Mittlach is gelopen,



               Ik besluit naar le Kastelberg te rijden. Bij de ferme staat het weer vol met viooltjes.                                                                 
                                                                   
                                                    


















           Ik drink een cafe au lait bij de ferme, omdat het ontbijt alweer een tijdje achter me ligt.
           Het uitzicht is magnifique. Ik kijk in het dal naar Mittlach, bijn tot Munster.
           Op de boerderij wordt munster kaas gemaakt. De koeien zeggen; "wij zorgen voor de melk".


                                     Boven op de route des cretes zie ik het silhouet van Ger.
                                     Hij ziet mij ook en komt even buurten.


                                                                 Zo ziet Ger zijn weg.


                                            En zo.....  Je kunt hier goed spookfilms opnemen.


                                        Zijn blik op de omgeving en de routes des cretes.
          De weg is fantastisch. Hier rijdt je voor je plezier en in deze tijd van het jaar niet druk.



                                                                    Vraagteken.........


                                                               Barrage de Kruth



                  Ger nadert de col du Herrenberg, waar ik op hem wacht om samen te lunchen.



                                        Als ik hem zie naderen, loop ik hem tegemoet.







Geel, groen en blauw.


                                              

Na de lunch vertrekt Ger richting le Schweizel op 1272 meter. Er waren op die top diverse mannen
( Zwitsers, Nederlanders) hun hobby aan het beoefenen; spelen met zweefvliegtuigjes.
Dit weekend is er een concours met deelnemers uit negen landen.


                       En zo blijf ik achter. Nog even genieten van de rust, de plek en mijn boek.

                                    
                                        Ger ziet de mistflarden uit het dal omhoog komen.
 
                                                                Ha, daar is hij weer.......


Het blijft vandaag de dag van de ontmoetingen. Hier vlak voor le Markstein, waar Ger wil stoppen.



Na Markstein, een station de ski, besluit Ger verder te lopen.
Het weer is goed en hij voelt zich fit. Allez, dan maar. 
Onderweg komen we elkaar weer tegen als ik in een bloemenweitje loop



                 
                               Ik arriveer op de col du Haag. Vele wegen leiden naar van alles en nog wat.
                               Ook naar de Grand Ballon op de achtergrond. Ontsiert door een radar uit de WO.



                               Ger is er ook. Hij laat de Grand Ballon voor een volgende keer.



 Op het punt waar Ger vanochtend is gestart, gebruiken we een " Elzasser berghap".
Ger een Tourte ( vleespastei) en ik een Quiche l' oignon, beide met een aardappel-uienprutje en salade.
Smaakt heerlijk in de inmiddels verschenen zon.
We kijken op het Lac de Blanchemer.
Minder leuk is dat we bij het sluiten van de auto merken, dat een achterruit niet meer dicht wil. 

1 opmerking:

  1. Hallo jongelui Ik bedank jullie voor de leuke kaart. Lucie en ik gaan jullie weer volgen op blogspot.Het is een prachtige omgeving,wij wensen jullie nog veel wandelplezier. Groetjes Lucie en Loek.

    BeantwoordenVerwijderen